Támogatott tartalom

2024.04.18. 06:29

Automatizált gyártósorokkal bővül a győri Dana

Látványos szakaszához érkezett a Dana két nagy beruházása, amelyekkel az elektromos autók térhódításához kapcsolódó új alkatrészek gyártása valósul meg a közeljövőben. Az iparág átalakulása komoly kihívás elé állítja nemcsak az elektromos meghajtású járművek iránt elkötelezett Danát, de az iparág összes szereplőjét is.

Kisalföld.hu

A Dana automatizált, robotizált gépsoraihoz elsősorban magas szintű mérnöki tudás szükséges.

Az elektromos autózás terjedése, az autóipar átalakulása jelentős fejlesztéseket hoz magával minden gyártócégnél. Nincs ez másként a Dana Hungary Kft.-nél sem, amely tavaly jelentett be két jelentős beruházást, ezek mára látványos szakaszukhoz érkeztek.

A legelőrehaladottabb állapotban az a beruházás van, amelynek eredményeképpen a Dana a Citroent, a Fiatot és a Chryslert is gyártó Stellantis jármű­ipari konszern hibrid autói­ba fog leválasztható elektromos hajtású differenciálműveket összeszerelni Győrben. Az ehhez szükséges gyártósort két hete vette át Olaszországban a Dana mérnökökből, gépkezelők­ből és karbantartókból álló csapata, s hamarosan megérkeznek a gépsor elemeit szállító első kamionok. A teljes telepítés hat hetet vesz igénybe, a mechanikai szereléstől az elektronikai programozáson át a tesztelésig. Az új termék első darabjai várhatóan 2025 elején fognak legördülni a gyártószalagról.

Meg kell találni az arany középutat

– Az nem kérdés, hogy minden autógyártó elkötelezett az elektromos autózás mellett, ám az iparág átalakulása a vártnál lassabb – mondta Tisza Kiss László, a Dana Light Vehicle gyárának az igazgatója. – Ennek az egyik oka, hogy az infrastruktúra, a szükséges hálózatok még nem épültek ki a kellő mértékben, ez ugyanis hatalmas beruházásokat igényel. Nemzeti szinten is jelentős fejlesztésekre van szükség az egyes országokban, gondoljunk csak a töltőhálózat fejlesztésére. Az okok között szerepel az is, hogy több európai országban csökkent az elektromos autók vásárlására igényelhető állami támogatás összege.

Alapvető stratégiai döntésekre van szükség ehhez az energetikai átálláshoz, többek között zöldenergiát kell felszabadítani, hogy kiszolgálja az elektromos autózást. Számunkra, autó­ipari gyártók számára nagy kihívás megtalálni az arany középutat és a helyes arányokat a régi és az új technológiák között, egyszerre felkészülni a jövőre és kiszolgálni a jelenlegi piacot.

A két új beruházásnak köszönhetően a vállalat létszáma is nőni fog.

Nyáron épül a tisztatér

Szintén ehhez a beruházáshoz kapcsolódik, hogy a Dana a jövő évtől elektromos motorok alkatrészeit gyártja és invertereket szerel össze Győrben. A megrendelő európai autógyártónak jelenleg is beszállít a Dana. A beruházás, amely a tervek szerint halad, azaz 2025 májusában elindulhat a gyártás, a napokban már látványos szakaszához érkezett. Az első ütem három fontos megmunkálóközpontjából kettő már megérkezett Magyarországról és Németországból a Dana győri gyárába, s már a telepítésük is megtörtént, az utolsó berendezés pedig heteken belül érkezik.

A következő nagy lépés a jelenlegi berendezések gyártócsarnokon belüli mozgatása, átrendezése, hogy kellő hely szabaduljon fel az új tevékenységhez. A nyár végén pedig megkezdődik az inverter szereléséhez szükséges úgynevezett tisztatér – túlnyomásos gyártóterület – építése, ahol tisztított levegő mellett végezhetők a precíziós munkafolyamatok. Az erre a területre kerülő gyártósor szeptemberben érkezik a helyszínre.

Az új megrendeléseknek köszönhetően a Dana dolgozói létszáma is nőni fog a két gyáregységet érintő több mint 100 millió dolláros beruházás részeként. Már idén új kollégák csatlakoztak, többek között technikusok, karbantartók, és az első gépkezelők.

Egyedülálló technológia

A Dana másik nagy beruházása, hogy a hőmenedzsment megoldásokat kínáló Power Technologies üzletág új gyártóterületén hamarosan elindul az elektromos autók hűtőberendezéseinek a gyártása.  Mindez olyan préstechnológiával történik, amelyet a több mint száz országban jelen lévő Dana egyetlen más gyárában sem alkalmaznak. Már folyik a gépek telepítése és az új gyártóterület kialakítása.  A szükséges berendezés bonyolultságáról és nagyságáról sokat elárul, hogy – szétszerelt állapotban természetesen – 28 kamion fogja Győrbe szállítani… Teljesen automatizált, robotizált gépsorokról és digitalizált folyamatokról van szó, amelyhez elsősorban magas szintű mérnöki tudás  szükséges. Ez is azt mutatja, hogy az elektrifikáció következtében a mérnöki pálya is folyamatos változásban van, s csak az innovatív gondolkodású, folyamatosan fejlődni képes szakembereknek van stabil jövőjük a járműiparban.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában